Bijvoorbeeld als onderdeel van een teamoverleg
- Formeer een voorbereidingsgroep bestaande uit minimaal twee mensen, kies een gespreksleider.
- Bepaal met elkaar de belangrijkste leerbehoefte van het team (1 t/m 5). Ga aan de slag met de leerbehoefte die de meeste mensen als urgent ervaren. Toets dit vooraf met het team.
- Kies een oefening van de leerbehoefte die jullie aanspreekt.
- Reserveer tijd voor een apart overleg of op de agenda van een teamoverleg. Schat zelf in hoeveel tijd het zal kosten.
- Stuur vooraf ter voorbereiding de hoofdstukken toe uit het Wat werkt bij-dossier Armoede en schulden en de opdracht of oefening. Je kunt ook kiezen voor een kort artikel. De teamgenoten lezen het stuk ter voorbereiding. Mogelijk dien je vooraf ook wat gegevens te verzamelen. Zorg dat dit bij de juiste persoon neergelegd wordt.
- Voer de oefening uit zoals aangegeven, de gespreksleider zorgt voor begeleiding van het gesprek.
- Leg wat je gedaan hebt vast. Trek indien van toepassing samen conclusies. Zorg er ook voor dat je na een bepaalde periode terugkijkt. Wat heeft het opgeleverd?
- Kies je belangrijkste leerbehoefte (1 t/m 5). Als je meerdere leerbehoeften hebt, kies dan de leerbehoefte met het laagste nummer.
- Kies één of meerdere oefeningen die genoemd staan bij de leerbehoefte. Kies er één die je aanspreekt.
- Reserveer tijd in je agenda voor de oefening. De oefening bestaat uit: 1. lezen van een onderdeel van het Wat werkt bij aanpak armoede en schulden 2. Uitvoeren van de oefening. Beoordeel zelf hoeveel tijd je nodig hebt.
- Voer de oefening uit zoals aangegeven.
- Leg wat je gedaan hebt vast. Trek indien van toepassing samen conclusies. Zorg er ook voor dat je na een bepaalde periode terugkijkt. Wat heeft het opgeleverd?
- Kies eventueel nog een andere oefening uit dezelfde leerbehoefte of ga naar een nieuwe leerbehoefte en kies een oefening uit. Voer de oefening uit en schrijf je bevindingen op.
- Herhaal eventueel voor een nieuwe leerbehoefte.
- Sta na een vooraf afgesproken periode weer even stil bij wat je hebt gedaan en kijk terug op wat het heeft opgeleverd. Schrijf de veranderingen op. Schrijf ook op wat het heeft opgeleverd voor de inwoner.
- Bespreek je bevinden met een collega of met je team. Je kunt ook met een ervaringsdeskundige of een inwoner hierover praten ter evaluatie. Bekijk of er structurele veranderingen in begeleiding, ondersteuning, organisatie of beleid nodig zijn. Als je dit gestructureerd wilt aanpakken, kijk dan naar de aanpak ‘Stap voor stap bevlogen werken aan verandering’ ( (IMWR en PDCA) op pagina 21. Ga hierover ook in gesprek met de desbetreffende verantwoordelijke (denk aan kwaliteitsfunctionaris, uitvoerders, managers, gemeenteambtenaren et cetera). Kijk wat je nodig hebt qua randvoorwaarden.